چک لیست سئو 2022
همه متخصصان سئو در هر سال برای خود چک لیست سئو متناسب با آپدیت های سال جدید میسازند و برای کار خود برنامه ریزی های لازم را انجام میدهند. برای مثال چک لیست سئو ۲۰۲۱ که در سال پیش طراحی و در اختیار متخصصان سئو قرار گرفت، مطمئنا تفاوت هایی با چک لیست سئو ۲۰۲۱ خواهد داشت.به عنوان یک متخصص سئو نیاز دارید تا یک چک لیست قدر و پایه ای برای کار تخصصی خود داشته باشید.
منظور از چک لیست سئو چیست؟
۱- موبایل فرندلی (Mobile Friendly) بودن سایت
۲- بررسی نسخههای مختلف وب سایت
۳- افزایش سرعت سایت
۴- شناسایی و حذف صفحات اضافه در سایت
۵- بررسی صفحاتی که با مشکل ایندکس شدن مواجه هستند
۶- بررسی میزان ترافیک ارگانیک سایت
۷- بهبود سئوی داخلی سایت
۸- ردیابی کلمات کلیدی در نتایج گوگل
۹- بررسی بک لینک ها در چک لیست سئو
۱۰- اصلاح لینک های شکسته ی سایت
۱۱- تجزیه و تحلیل رقبا
۱۲- بهینه سازی محتوا
۱۳- بهبود تجربه کاربری (UX)
۱۴- بررسی و اصلاح معماری سایت
۱۵- نوشتن مقاله های کامل
۱۶- توجه به لینک سازی سایت
۱۷- استفاده از کدهای اسکیما در سایت
۱۸- استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در سایت
تهیه چک لیست، از مهمترین فعالیتهای سئو محسوب میشود. علت این است که بررسی ۲۰۰ فاکتور مختلف در سئو، کار چندان آسانی نیست و ممکن است در طی انجام کار، برخی از آنها فراموش شوند. هرچند نیازی نیست که تمامی فاکتورها به طور کامل بررسی شوند.
۱- موبایل فرندلی (Mobile Friendly) بودن سایت :
اولین دلیل اهمیت موبایل فرندلی، استفاده بیشتر کاربران از دستگاه های موبایل است. تقریبا ۶۵% جستجوها، توسط دیوایس های موبایلی انجام میشود.دومین دلیل مربوط به Mobile-First Algorithm است که گوگل از این الگوریتم برای رتبه بندی سایتها در نتایج استفاده میکند. به عبارت ساده تر گوگل برای رتبه بندی، نسخه موبایل وب سایتها را در اولویت قرار میدهد.برای تست موبایل فرندلی بودن وبسایت خود میتوانید از ابزار Mobile Friendly گوگل استفاده کنید.

موبایل فرندلی
۲- بررسی نسخههای مختلف وب سایت :
گوگل آدرسهای متعددی از وب سایت شما در فهرست خود قرار داده و یا به اصطلاح Index میکند. به مثال زیر توجه کنید
http://yoursite.com
https://yoursite.com
http://www.yoursite.com
https://www.yoursite.com
این آدرسها برای کاربران یکسان هستند اما برای رباتهای گوگل نیز همین معنا را دارد؟قطعا خیر! گوگل هرکدام از آدرسها را یک سایت مجزا در نظر میگیرد مگر اینکه این آدرسها به درستی تغییر مسیر دهند.در واقع همه آدرس ها باید به یک URL واحد منتهی شوند.
ارجاع تمام ادرس های ثبت شده توسط گوگل به یک ادرس واحد
اگر نسخه ای از وب سایت شما به آدرس اصلی تغییر مسیر نمیدهد، میتوانید از ریدایرکت ۳۰۱ برای انجام این کار استفاده کنید. این نکته در لیست شما بسیار حائز اهمیت است چرا که هر کدام از این ادرس ها در صورتیکه به ادرس اصلی منتهی نشوند می تواند با ادرس اصلی رقابت داشته باشید و به سئو شما ضرر برساند.
۳- افزایش سرعت سایت:
یکی دیگر از عنوان های چک لیست سئو ۲۰۲۲ ، افزایش سرعت سایت است. چند سال پیش گوگل تأیید کرد که سرعت بارگذاری سایت، یک عامل مهم برای رتبهبندی است.آپدیتهای اخیر گوگل نشان میدهد که اهمیت این موضوع حتی بیشتر از گذشته است. فراموش نکنید که به core web vital نیز توجه کنید. در این مورد مقاله core web vitals چیست را یخوانید.برای افزایش سرعت سایت میتوانید فعالیتهای زیر را انجام دهید:
تمیز کردن کدهای HTML سایت: تمیز کردن کد ها را می توان پایه ای ترین و اصلی ترین اقدام در ارتقا رتبه سایت دانست. با استفاده از ابزار PageSpeed Insights میتوانید مشکلات سایت در زمینه کدنویسی را به راحتی پیدا کرده و رفع کنید.
نکته: تنها صفحه اصلی سایت خود را تجزیه و تحلیل نکنید. صفحات محبوب سایت مانند پستهای وبلاگ ، صفحات محصولات و صفحات دسته بندی را نیز بررسی کنید.
تست سرعت سایت: با انجام تست سرعت میتوانید عناصری که باعث کندی وب سایت شما میشوند را شناسایی کنید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که GTMetrix یکی از آنهاست.
کاهش حجم تصاویر: بهینه نبودن حجم و سایز تصاویر، یکی از فاکتورهایی است که می تواند سرعت وبسایت شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه میکنیم تصاویر خود را با ابزاری مانند Kraken فشرده سازی کنید.
ارتقای هاست : هاست خود را ارتقا دهید. اگر هزینه کمی برای میزبانی وب سایت خود پرداخت میکنید انتظار نداشته باشید سایت شما دارای سرعت بارگذاری بالایی باشد. به شدت توصیه میکنیم از یک هاست متناسب با حجم کار خود استفاده کنید.
۴- شناسایی و حذف صفحات اضافه در سایت :
شناسایی و حذف صفحات اضافه در سایت، مورد بعدی است که در 25 باید به آن توجه ویژه داشت. برای این منظور با ما در مراحل زیر همراه باشید.
*شناسایی و حذف صفحات اضافه در سایت
این کار به شما نشان میدهد که گوگل چند صفحه از سایت شما را در فهرست خود ذخیره کرده است.
رایج ترین صفحات اضافه در سایت عبارتند از:
صفحات بایگانی
صفحات برچسب
برگه های جستجو
صفحات دارای محتوای ضعیف
صفحات پشتیبانی
۵- بررسی صفحاتی که با مشکل ایندکس شدن مواجه هستند :
با بررسی تب “ Coverage” لیست صفحاتی که بنا به دلایلی برای ایندکس شدن با مشکل مواجه هستند به شما نمایش داده خواهد شد. در مقاله روش افزایش سرعت ایندکس صفحات می توانید در مورد ترفند ایندکس صفحات در گوگل را بخوانید. با بررسی این صفحات و رفع مشکلات ذکر شده می توانید چراغ سبز گوگل را دریافت کنید و یکی دیگر از موارد چک لیست سئو ۲۰۲۲ خود را تیک بزنید.

گوگل وبمستر
۶- بررسی میزان ترافیک ارگانیک سایت :
خُب، وقت آن است که ترافیک ورودی سایت را بررسی کنیم. برای این کار به گوگل آنالیتیکس سایت خود رفته و مسیر زیر را دنبال کنید:
Acquisition >> All Traffic >> Channels مسیر میزان ترافیک اورگانیک سایت در گوگل انالیتیکس .سپس organic search را از بین گزینه های موجود انتخاب کنید. بعد از آن بازه زمانی خود را بر روی ۶ یا ۸ ماه قرار داده و تغییرات ورودی سایت را مشاهده کنید. نمودار بازدید نشان میدهد که آیا ترافیک ارگانیک شما در مسیر صحیح جریان دارد یا خیر. البته هدف از این مرحله تعیین معیارهای موجود است.
۷- بهبود سئوی داخلی سایت :
هیچ شکی نیست که سئوی داخلی صفحات سایت دارای اهمیت ویژهای است. اما احتمالا شما وقت کافی برای بهینه سازی تمامی صفحات را نداشته باشید. برای رفع این مشکل توصیه میکنیم ۵ صفحه مهم از سایت خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال صفحات زیر می توانند اولویت بیشتری نسبت به سایر صفحات داشته باشند:
*صفحاتی که یک کلیدواژه مهم را هدف قرار میدهند.
صفحاتی که از ترافیک کمتری نسبت به روزهای قبل برخوردار هستند.
*صفحاتی که پتانسیل قرارگیری در نتایج برتر گوگل را دارند.
همچنین میتوانید بر روی استراتژیهای زیر متمرکز شوید:
*کلمه کلیدی خود را در عنوان وارد کنید.
*از کلیدواژههای اصلی خود در ۱۰۰ کلمه اول استفاده کنید.
از لینکهای داخلی و خارجی استفاده کنید.
*از کلیدواژههای مترادف یا LSI Keywords استفاده کنید.
۸- ردیابی کلمات کلیدی در نتایج گوگل :
پس از بررسی چک لیست سئو ۲۰۲۲ تا به اینجا و انجام فعالیتهای ذکر شده وقت آن است که جایگاه سایت در کلیدواژه های مختلف را ارزیابی کنید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد اما SEMRUSH برای کیورد ریسرچ انگلیسی و kwfinder برای کیورد ریسرچ فارسی یکی از بهترین ابزارهای موجود است.این ابزار علاوه بر ردیابی کلمات کلیدی، اطلاعات بسیار مفیدی مانند تعداد بک لینکها و.منابع آنها ، میزان رقابت در کلمات کلیدی و … را در اختیار شما قرار میدهد.
۹- بررسی بک لینک ها در چک لیست سئو :
در این نکته شکی نیست که بک لینکها به صورت مستقیم بر روی جایگاه سایت در نتایج گوگل نقش دارند. پس تجزیه و تحلیل بک لینکها یکی از فعالیتهایی است که باید در لیست خود به آن توجه کنید. برای بررسی بک لینکها میتوانید از ابزار rank signal استفاده کنید.
۱۰- اصلاح لینک های شکسته ی سایت :
لینکهای شکسته یا Broken Link برای تجربه کاربر بد است و از مواردی است که میتواند به سئوی سایت شما آسیب بزند. این لینکها ممکن است به خاطر حذف برخی از صفحات اضافه در سایت به وجود آیند. برای پیدا کردن آنها میتوانید از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید. همچنین سایت brokenlinkchek از ابزارهای رایگان برای این کار است.

لینک های شکسته
۱۱- تجزیه و تحلیل رقبا :
در این مرحله نوبت به جاسوسی از رقباست! برای این کار ابتدا لیستی از بهترین کلیدواژه های رقیبان خود تهیه کنید. سپس صفحاتی که دارای رتبه های برتر در گوگل هستند را بررسی کرده و سعی کنید ارتباط بین این صفحات را کشف کنید.
۱۲- بهینه سازی محتوا :
در مرحله هفتم به اهمیت بهینه سازی محتوای سایت اشاره کردیم اما برای قرارگرفتن در رتبه های برتر شما نیاز دارید که یک محتوای بسیار جذاب به کاربران خود ارائه دهید. برای این کار میتوانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:
مقدمه های کوتاه
معمولا افراد علاقه ای به خواندن مقدمه های طولانی ندارند. مقدمه باید شیرین و کوتاه نوشته شود و بتواند کاربران را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کند.
پاراگراف های کوچک
نوشتن پاراگرافهای بلند و نداشتن خوانایی مناسب مطلب، از آفتهایی است که میتواند باعث فرار کاربران شود. تا حد امکان پاراگرافهای خود را خُرد کرده و آنها را به بخشهای مختلف تقسیم کنید.
استفاده از تگهای هدینگ
تگهای h1 تا h6 که به آنها تگهای هدینگ نیز گفته میشود در تجزیه مطالب به بخش های مجزا میتوانند بسیار مفید باشند. پیشنهاد میکنیم در هنگام نوشتن مقالههای طولانی حتما از آنها برای خوانایی بهتر مطالب استفاده کنید.
استفاده از فیلم و تصاویر
استفاده از فرمتهای مختلف در مقاله، میتواند جذابیت محتوا را برای کاربران افزایش داده و باعث شود تا آنان با مطلب ارتباط بیشتری برقرار کنند.
از مزایای دیگر درج عکس و فیلم در مطلب، می توان به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحه اشاره کرد.
۱۳- بهبود تجربه کاربری (UX) :
رنک برین (Rank Brain) هوش مصنوعی جدید گوگل است که نحوه تعامل و رفتار کاربران با سایت را ارزیابی میکند. به عبارت ساده تر، هر چه کاربران رضایت بیشتری از سایت شما داشته باشند جایگاه سایت در نتایج گوگل بهتر خواهد بود. برای بهبود تجربه کاربری سایت اقدامات زیر را انجام دهید:
*پس از نوشتن مقاله های جدید آن را مجددا بازخوانی کرده و بخش های اضافه را حذف کنید.
*از لینک های داخلی و خارجی در محتوای خود استفاده کنید.
*صفحات خود را حداقل یک بار در سال بررسی کرده و آنها را به روز کنید.
۱۴- بررسی و اصلاح معماری سایت :
معماری سایت به نحوه سازماندهی صفحات در سایت گفته میشود و به دو دلیل دارای اهمیت است.
دلیل اول: چیدمان صحیح صفحات، به موتورهای جستجو کمک میکند تا تمامی صفحات موجود در سایت را به راحتی بررسی کرده و آنها را در فهرست خود قرار دهند.
برای درک بیشتر این موضوع به تصاویر زیر دقت کنید:
دلیل دوم: معماری سایت به موتورهای جستجو می فهماند که کدام صفحات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به طور کلی هر چه

طراحی وب سایت
صفحه، به صفحه اصلی سایت نزدیکتر باشد دارای اهمیت بیشتری است.
نکته: چیدمان صفحات باید به گونه ای باشد که فاصلهی کاربران تا صفحه مورد نظر حداکثر ۳ کلیک باشد! تا زمانی که کاربران بتوانند با ۳ کلیک به صفحه مورد نظر خود دست پیدا کنند سایت شما دارای چیدمان خوبی است.تا زمانی که کاربران بتوانند با 3 کلیک به صفحه مورد نظر خود دست پیدا کنند سایت شما دارای چیدمان خوبی است.
۱۵- نوشتن مقاله های کامل :
در این این مرحله، انتشار بخشی از مطالب سایت با استفاده از تکنیک آسمانخراش است. برای انجام این کار ده نتیجه برتر در صفحه اول را در کلیدواژههای مورد نظر آنالیز کنید سپس محتوایی بنویسید که نسبت به سایتهای رقیب بی نقص و فوق العاده باشد و بتواند بخش زیادی از نیاز کاربران را رفع کند.
۱۶- توجه به لینک سازی سایت:
سعی کنید در محتوای خود حتما به صفحات مهم سایت لینک دهید. این کار به دو دلیل دارای اهمیت است.
دلیل اول: مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش میدهد.
دلیل دوم: بانس ریت یا نرخ پرش از صفحه کاهش پیدا می کند.
۱۷- استفاده از کدهای اسکیما در سایت :
به طور کلی کدهای اسکیما برای درک بهتر موتورهای جستجو از محتوای درج شده در سایت است. با استفاده از این کدها گوگل قادر است اطلاعات بیشتری در هنگام سرچ کلیدواژهها به کاربران ارائه کند.یکی دیگر از دلایل استفاده از کدهای اسکیما، برجسته شدن سایت در بین نتایج گوگل است. این کار موجب میشود نرخ کلیک (CTR) سایت شما به شدت افزایش یابد.
۱۸- استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در سایت:
آخرین مرحله از چک لیست سئو ۲۰۲۲ شما مربوط است به نحوه اشتراک گذاری مطالب شما توسط کاربرانتان. اگر مطلب شما دارای کیفیت مناسبی باشد کاربران به صورت خودجوش آن را به اشتراک خواهند گذاشت. برای تسهیل در روند اشتراک مطالب توصیه میکنیم حتما در انتهای مقاله از دکمه های اشتراک گذاری استفاده کنید.
و در پایان :
تهیه چک لیست سئو یکی از مفیدترین فعالیتهایی است که لازم است قبل از شروع سئوی سایت خود انجام دهید. تنظیم چک لیست سئو ۲۰۲۲ علاوه بر افزایش دقت و سرعت در انجام کارها باعث صرفه جویی در زمان شما نیز خواهد شد. سایت وبگا با سالها تجربه آماده ارائه خدمت به شما عزیزان میباشد . برای خواندن مقالات بیشتر و کسب اطلاعات و مشاوره کلیک نمایید .
تهیه چک لیست سئو
چک لیست سئو
چک لیست سئو 2021