معماری سایت چیست؟

معماری سایت چیست؟

 معماری سایت به معنای ساختار سایت شما است اگر بخواهیم این تعریف را در دنیای حقیقی مثال بزنیم معماری سایت چیزی شبیه به معماری و اسکلت یک ساختمان است.

معماری سایت

به بیان ساده معماری سایت به معنای ساختار سایت شما است. یعنی اینکه صفحات سایت شما به چه شکل طراحی شده‌اند و این صفحات چگونه به هم مرتبط هستند. به‌عنوان‌مثال: دسته‌بندی و گروه‌بندی محتوای سایت باید به شکلی باشد که دسترسی کاربران و مدیران سایت به آن راحت باشد. مطمئناً اگر سایت بدون نظم و اصول درست طراحی شود با مشکل روبه‌رو می‌شود و توسط خزنده‌ها یا کراول‌های گوگل به‌درستی بررسی نمی‌شود.

و این عامل باعث کاهش سئو و بهینه‌سازی سایت می‌شود.درواقع معماری سایت مربوط به سئو داخلی سایت است و اگر به‌درستی انجام شود تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو سایت و موفقیت برند شما دارد. یک معماری درست و مناسب به کاربران شما این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر به صفحات مختلف سایت شما دسترسی داشته باشند.

که این خود درست بودن لینک‌دهی داخلی سایت شمارا نشان می‌دهد.همچنین معماری درست وب‌سایت این امکان را به ربات‌های خزنده و کراول‌های گوگل می‌دهد تا به‌آسانی در قسمت‌های مختلف سایت شما جست‌وجو و Crawl کنند و اطلاعات موردنظر خود را به‌دست آورند. که این کار تأثیر بسیار زیادی در سئو و بهینه‌سازی سایت شما دارد.

اهمیت ساختار یا معماری سایت برای سئو

ساختار سایت باید به‌شکلی طراحی شود که کاربر به‌راحتی بتواند به اطلاعات موردنظر خود در سایت دسترسی پیدا کند. مثلاً اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید کاربر با سرچ محصول موردنظر بتواند خیلی سریع محصول خود را بیابد و یا اینکه اگر لازم باشد روند مشخصی را در سایت برای پر کردن فرمی و یا انجام هر فعالیتی انجام دهد، بتواند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

بنابراین داشتن معماری و ساختار صحیح سایت باعث رضایت کاربر می‌شود و تأثیر بسیار مثبتی بر سئو سایت دارد.درواقع یک معماری اصولی و عالی برای سایت باعث افزایش نرخ کلیک (CTR)، کاهش نرخ پرش و افزایش زمان حضور کاربر در وب‌سایت می‌شود که هرکدام از این عوامل باعث بهبود رتبه‌بندی سایت شما می‌شود. درنهایت باعث افزایش رتبه سایت شما در لیست نتایج گوگل خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای معماری درست وب‌سایت این است که به ربات‌های خزنده گوگل کمک می‌کند تا در قسمت‌های مختلف سایت کراول یا خزش کنند و به شناسایی و درک بهتری از بخش‌های متفاوت سایت برسند. درواقع هدف اصلی این ربات‌های خزنده یا کراول‌ها ایندکس کردن محتوا به‌منظور نمایش دادن آن در نتایج جست‌وجو گوگل است.

بنابراین یک ساختار و معماری درست می‌تواند به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو کمک کند تا همه صفحات موجود بر روی سایت شمارا بررسی و پیدا کند و آن‌ها را ایندکس کند.پس اگر معماری سایت شما مناسب نباشد، خزنده‌های گوگل زمان بسیار زیادی را صرف خزش در سایت شما می‌کنند و ممکن است که به برخی از صفحات دسترسی پیدا نکنند و آن صفحات هیچگاه ایندکس نشود که این تاثیر بسیار منفی بر روی سئو سایت شما دارد.

چند نکته مهم را با هم بررسی کنیم

در این بخش قصد داریم مهم‌ترین نکات برای بهبود معماری سایت را بررسی کنیم. اولین نکته مهم که در بهینه‌سازی ساختار سایت مهم است معماری یا ساختار سایت است.می‌توان سایت را به یک گراف یا هرم تشبیه کرد که صفحه اصلی آن در رأس یا ریشه این گراف قرار دارد و این صفحه اصلی خود از چند زیرمجموعه تشکیل‌شده است که هر زیرمجموعه نیز خود از چند زیرمجموعه دیگر ساخته‌شده است.

بنابراین طبق توضیحات داده‌شده دانستیم که معماری وب‌سایت به شکل سلسله مراتبی است.بنابراین برای درک بهتر این معماری باید دسته‌بندی ها را به شکلی سازمان‌دهی کنیم که درک آن برای مخاطب و همچنین خزنده‌های موتور جست‌وجو راحت باشد. برای اینکه شما بتوانید معماری وب‌سایت خود را به شکل مناسبی ایجاد کنید بهتر است که با دو مفهوم معماری سایت عمیق و معماری سایت مسطح آشنا شوید.

  • معماری پرعمق وبسایت یا Deep Architecture

عمیق بودن معماری سایت به این معنا است که صفحاتی وجود دارد که کاربر و کراول‌های موتور جست‌وجو برای رسیدن به آن صفحه باید 4 الی 10 کلیک انجام دهند. به معماری عمیق Deep نیز می‌گویند.در حالت کلی معماری مسطح یا فلت تأثیر بهتری بر سئو دارد چراکه تجربه کاربری خوبی را برای کاربر فراهم می‌کند و کاربر در مدت‌زمان کم و با کم‌ترین تعداد کلیک به خواسته خود می‌رسد. در ضمن معماری مسطح باعث می‌شود تا معماری لینک‌ها به همه صفحات سایت به یک اندازه برسد. همچنین معماری فلت به ربات‌های خزنده گوگل اجازه می‌دهد تا تمام صفحات وب‌سایت شمارا پیدا کنند و آن‌ها را بررسی کنند.

  • سادگی معماری سایت چه تاثیری دارد

اگر سایت شما دارای صفحات بسیاری باشد سادگی ساختار آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید یک سلسله‌مراتب برای ساختار سایتتان در نظر بگیرید و از آن پیروی کنید. این به این معنا است که دسته‌بندی‌ها، زیر دامنه‌ها و صفحات از یک ساختار خاص پیروی کنند. استفاده از مگامنوها در بالای صفحه سایت می‌تواند به کاربران به درک بهتر ساختار سایت کمک کند. مگامنوها طوری طراحی‌شده‌اند که دارای سلسله‌مراتب هستند و باعث می‌شود که صفحه اصلی سایت خیلی شلوغ نشود و کاربر به‌راحتی بتواند به صفحه موردنظر خود برسد.

  • اصلاح منو ناوبری صفحه اصلی سایت

شما باید به‌طور مداوم و پیوسته منو ناوبری صفحه اصلی سایت خود را بررسی کنید و سعی کنید در هنگام ساخت این منو مهم‌ترین دسته‌های را در این منو قرار دهید. البته به این نکته هم دقت کنید که تعداد زیاد دسته‌ها را در این منو زیاد نکنید چراکه این کار باعث کاهش تعداد کلیک روی بخش‌های مهم‌تر می‌شود.

  • استفاده از لینک‌های داخلی

لینک‌دهی داخلی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بین قسمت‌های داخلی سایت خود به شکل مناسبی ارتباط برقرار کنید. یکی از مزایای لینک‌های داخلی این است که می‌توانید از طریق آن به صفحه لینک داده‌شده ارزش و اعتبار دهید که تأثیر بسیار مثبتی بر سئو آن صفحه دارد.

  • معماری یا ساختار Flat وبسایت

مسطح بودن معماری سایت به این معنا است که کاربران و کراول‌های موتور جست‌وجو بتوانند با چهار کلیک یا کمتر به هر صفحه‌ای در سایت شما برسد. به معماری مسطح Flat نیز می‌گویند.

  • استفاده از جست‌وجوی پیشرفته در سایت

استفاده از این روش می‌تواند به کاهش تعداد کلیک موردنیاز برای رسیدن به بخش موردنظر کاربر کمک کند. این روش بسیار کاربرپسند بوده و در بهبود تجربه کاربری بسیار اثر مثبتی دارد.

  • استفاده از صفحات دسته‌بندی

Category ها یا همان صفحات دسته‌بندی باعث می‌شود سازمان‌دهی سایت شما در مدت‌زمان طولانی بسیار ساده شود. دقت کنید که صفحات دسته‌بندی برای سایت‌هایی مناسب است که صفحات زیادی دارند و سایت‌های کوچک نیاز به صفحه‌بندی کردن ندارند.

  • ساختار URL

یکی از موارد دیگری که باعث بهبود معماری سایت می‌شود استفاده از آدرس URL ساده و کوتاه است که برای مخاطبین قابل‌فهم باشد در این قسمت نمونه‌ای از ساختار URL ساده و استاندارد را به شما نشان می‌دهیم.

https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword/

  • استفاده از برد کرامب (Breadcrumbs)

برد کرامب لینک‌های مسیریابی هستند که اغلب در پایین یا بالای صفحه سایت قرار دارند. Breadcrumbs به کاربران سایت کمک می‌کند تا درک بهتری ساختار سایت داشته باشند. کاربران به‌وسیله برد کرامب می‌توانند به‌راحتی به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. Breadcrumbs حتی به خزنده‌های گوگل برای درک بهتر ساختار یا معماری سایت کمک می‌کند.

  • استفاده از تگ کنونیکال (canonical)

تگ کنونیکال یک قطعه کد است که در بخش هد قرار می‌گیرد و اصلی‌ترین و مهم‌ترین نسخه یک محتوا را نشان می‌دهد. معمولاً سایت‌های فروشگاهی دارای تعداد صفحات زیادی هستند که بسیار شبیه به هم هستند بنابراین برای اینکه این صفحات شبیه به هم تأثیر منفی بر روی سئو سایت نگذارد بهتر است از تگ کنونیکال برای معرفی صفحه اصلی سایت استفاده شود.

  • استفاده از نقشه سایت یا Sitemap

نقشه سایت یک فایل متنی حاوی تمام آدرس‌های موجود در سایت شما است. نقشه سایت به خزنده‌های موتور جست‌وجو کمک می‌کند تا بتواند به‌سادگی در تمامی صفحات سایت شما خزش کنند و صفحات را بررسی کنند. از طرف دیگر سایت‌مپ باعث می‌شود تا شما تمامی دسته‌بندی‌ها، زیرمجموعه‌ها و صفحات سایت خود را مشاهده کنید.

و در آخر…

ما در این مطلب راجع به معماری سایت صحبت کردیم و عوامل مؤثر بر سئو را بیان کردیم و دانستیم که یک ساختار خوب برای سایت تا چه حد می‌تواند بر تجربه کاربری تأثیر بگذارد. همچنین به خزنده‌های گوگل برای دسترسی راحت به صفحات سایت و به ایندکس شدن صفحات کمک کند . درنهایت به بررسی نکات مهم برای بهینه‌سازی معماری سایت پرداختیم .

برای مشاهده مقالات سایت گا کلیک کنید


معماری سایت

Tags: , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست